• Waarom een fiets bij de fietsenmaker kopen en niet online

Waarom een fiets bij de fietsenmaker kopen en niet online

In onderstaand verhaal leg ik uit dat de fiets bij de fietsenmaker goedkoper is als bij de internet winkels.

Een fiets is een prachtig produkt, het brengt je van A naar B, door weer en wind, het geeft je plezier bijv bij fiets vakanties. en het houd je in beweging wat natuurlijk gezond is. Eigenlijk allemaal open deuren die ik in trap maar daar zal dit artikel niet over gaan, het gaat erom waar koop je zo'n fiets?

verkoopadvies

Bij de fietsenmaker kun je de fietsen fysiek zien, voelen, tillen, uit proberen etc. De fietsenmaker helpt jou bij de keuze van een fiets, denkt met jou mee, stelt vragen en schat zo in wat de meest geschikte fiets voor jou is. Dit is iets wat online veel minder of niet gebeurt. Ook wat betreft de juiste framemaat kijkt de fietsenmaker goed naar de persoon die de fiets koopt. Op internet heb je wel rekenmodules wat betreft de framemaat, maar elk persoon is anders gebouwd, de ene heeft korte benen, de ander lange, of een kort of lang bovenlichaam, of wat denk je van rugklachten. Kortom velen factoren die bepalend zijn voor de framemaat. En dan heb ik het nog niet gehad over dat  elke fiets anders is gebouwd, waardoor het ene merk net iets anders zit als een ander merk. Zelfs modellen van 'n merk hebben een andere bouw cq zit En dit zijn factoren waar Uw fietsenmaker naar kijkt en bij online kopen is dit vrijwiel onmogelijk.

Afmontage

En dan heb je een fiets gekozen en gekocht. Dan wil je natuurlijk dat die in perfecte staat is. Fietsen van de meeste merken worden machinaal in elkaar gezet. Dit komt natuurlijk omdat de grotere fabrikanten een hoge produktie hebben. Hierdoor laat de na controle ook te wensen over. Op zich niet zo heel erg want de fiets wordt bij de fietsenmaker helemaal na gekeken en afgesteld. Mijn ervaring is dat vaak de spaken te los staan, cranks niet vast genoeg staan, versnellingen niet goed afgesteld is. Kortom bij aflevering van een fiets moet de afmontage door de fietsenmaker goed gebeuren en is een erg belangrijk element voor Uw fiets plezier. Dit doen wij als fietsenmaker zeer nauwkeurig en nemen daar de tijd voor.Helaas krijgen wij regelmatig fietsen die via internet zijn gekocht en zeer slecht afgemonteerd zijn.

Servicebeurten en garantie

Een maal de fiets in Uw bezit en een tijdje ermee rond gereden, na ongeveer een maand laten wij de klant terug komen voor spakencontrole. Dit is erg belangrijk want spaken zetten zich waardoor de spanning afneemt. Bij de spakencontrole worden de spaken weer opnieuw gespannen en de wielen bijgericht. Wanneer deze spakencontrole niet gebeurt is de kans groot dat de spaken loskomen met spaakbreuk als gevolg, vaak gebeurt dit pas een jaar later.

Na 3 maanden krijgt de fiets een servicebeurt, hier wordt alles nagelopen en opnieuw afgesteld en gesmeerd waar nodig. Zoals bijv kettingspanning , cranks na getrokken etc. Ook nu worden de spaken weer onderhanden genomen. Deze 3 maandelijkse servicebeurt wordt  voor het verstrijken van een jaar herhaald, ook worden de onderdelen aan de fiets dan extra nagekeken.. De nazorg zoals spakencontrole en servicebeurten gebeuren gratis en zitten dus in het aankoopbedrag van de fiets. Ook deze servicebeurten zijn erg belangrijk voor het behoud van Uw fiets, wanneer dit niet gebeurd loopt U kans dat onderdelen sneller slijten of zelfs kapot gaan. Meestal gebeurt dit dan na 2 jaar als de garantie periode is verstreken. Hieruit blijkt dat de servicebeurten erg belangrijk zijn. 

Garantie

Wanneer er toch iets niet goed is met de fiets, of er zit een productie fout in, wij regelen de hele garantie afhandeling en zorgen dat U weer snel fietst.Vooral bij Elektrische fietsen treden vaker storingen op of in de software zit een fout, wij lossen dit binnen de garantie periode vaak vrijwel meteen en gratis op. U hoeft alleen maar even bij ons de werkplaats binnen te fietsen. Kortom koopt U een fiets bij de fietsenmaker dan krijgt U simpel gezegd de fietsenmaker erbij. Dit in tegenstelling bij aankoop via een internetwinkel waar U de fiets moet terugsturen  en enkele dagen moet wachten.

Bij de fietsenmaker goedkoper uit

Zo op het eerste gezicht lijkt een fiets kopen via internet veel goedkoper, maar je komt vaak bedrogen uit. De aanschafprijs is inderdaad minder als bij ons in de winkel maar als je de servicebeurten, storingen en nazorg zoals afmontage en garantie erbij neemt en die bij ons gratis zijn wanneer de fiets bij ons is gekocht. En bij de internetshops moet U ervoor betalen, dan is het rekensommetje snel gemaakt en bent U bij de internetwinkels niet goedkoper uit, maar vaak duurder. Los van het feit dat U persoonlijk contact met ons heeft, en dat is iets wat vaak onderschat wordt maar dit is een ander verhaal, misschien iets voor mijn volgende Blog.


Ton Persons